29. MKSZ Wciąż człowiek?

Galeria Sztuki w Legnicy ogłasza 

29. MIĘDZYNARODOWY KONKURS SZTUKI ZŁOTNICZEJ 

 

 

Termin nadsyłania prac upływa 15 marca 2020 r.

 

 

 

WCIĄŻ CZŁOWIEK?

Hologram Whitney Houston właśnie wyrusza na europejskie tournée i nie jest to pierwsze wskrzeszone na potrzeby koncertów „na żywo” bożyszcze fanów muzyki… Można zaplanować wakacje w kosmosie, bo już za dwa lata dostępny będzie hotel na orbicie za kosmiczną kwotę niemal 3 milionów złotych za dobę!

Nowy wspaniały świat? Czy naprawdę jest dla nas?

My, ludzie, pogrążamy się w depresji – za dziesięć lat będzie to najczęstsza choroba ludzkości, choć i dziś tylko 5 procent mieszkańców planety uznaje się za całkiem zdrowych. Otyłość zabija trzykrotnie więcej ludzi niż głód, choć śmierć z wycieńczenia zdarza się na świecie co sekundę, mimo że połowa wyprodukowanej globalnie żywności jest marnowana. W naszym cywilizowanym świecie wciąż opłacają się: wojny, ataki, zamachy, rzezie i masakry, a dwie na pięć zamordowanych kobiet na świecie ginie w domu z rąk partnera.

Teraz – jak pisze złowieszczo filozofka – obawiać się możemy już tylko siebie samych” [1].  

Nawet teocentryzm i przewrót kopernikański nie wyleczyły nas z egoizmu, podobnie jak nie nauczyły nas pokory wobec niezwykłości natury oraz potęgi jej żywiołów. Żyjąc w post-ludzkiej rzeczywistości dzielonej z humanoidalnymi mutantami, klonami, cyborgami i hybrydami, wciąż nie chcemy pogodzić się z kryzysem antropocentryzmu.

W erze gdy maszyny są mądrzejsze od ludzi i to z nimi spędzamy większość dnia, gdy nieodwracalnie zarastamy plastikiem (odkłada się w naszych ciałach i na dnie oceanów), gdy potrafimy zbadać, wyprodukować i sprzedać wszystko, wciąż spieramy się o człowieczeństwo zygoty, pierwotnych plemion, kolorowych ras, czy w końcu miejskiej egzystencji, która izoluje nas od natury i naturalnego rytmu dnia i nocy, zastępując więzi sąsiedzkie media-społecznością. Wciąż jeszcze potrzebujemy ciał, ale medycyna estetyczna i nanotechnologie medyczne, body art z Orlan i Stelarcem na czele, body hacking i rzeczywistość wirtualna pokazują, że właśnie przekraczamy i tę odwieczną granicę. Nie pozbyliśmy się mózgu gadziego, ale zyskaliśmy „smartfonowy kciuk”, nie przestaliśmy czuć zwierzęcych instynktów, ale mamy cyberseks i adrenalinę… w kinowym fotelu.

Czy pierwsza sklonowana owca Dolly czy Alba (fluorescencyjny królik Eduardo Kaca) wybaczyłyby nam? A wybijane dla kaprysu człowieka lwy, słonie i wieloryby lub delfiny, które w roku 2013 uznaliśmy za non-human persons, a do dziś więzimy je, wykorzystujemy i zabijamy? Czy wybierając betonową dżunglę, wirtualny świat, zapijając nutridrinkami syntetyczne suplementy diety w pigułkach, jesteśmy równie ludzcy jak nasi przodkowie? Czy odwracając się (od drugiego człowieka) ku sobie w geście selfie, wciąż jesteśmy ludźmi? Zwyciężyliśmy świat czy go pogrążyliśmy?

Za tym wszystkim stoi człowiek… Czy to wciąż człowiek?

[1] Jolanta Brach-Czaina, Błony umysłu, Warszawa, wyd. Sic!, 2003, s. 123

 

 

Regulamin konkursu 

Karta zgłoszeniowa 

 

  1. Uczestnik Konkursu wyraża zgodę na przetwarzanie przez organizatora Konkursu swoich danych osobowych w celu organizacji konkursu i cyklu wystaw pokonkursowych poprzez podpisanie stosownej klauzuli na Karcie zgłoszenia. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne dla uczestnictwa w Konkursie.
  2. Administratorem danych osobowych jest Galeria Sztuki w Legnicy, z siedzibą przy Pl. Katedralnym 1, 59-220 Legnica, e-mail: silver@galeria.legnica.eu, galeria@galeria.legnica.eu. Administrator będzie przetwarzał dane osobowe uczestników Konkursu, zamieszczane w podpisanej przez uczestnika Karcie zgłoszenia, przy czym do wiadomości publicznej podane zostaną imiona i nazwiska oraz kraj pochodzenia uczestników Konkursu, których prace będą wystawiane na pokonkursowych wystawach. Podanie danych do wiadomości publicznej obejmuje ich publikację na stronach internetowych Organizatora www.silver.legnica.eu i www.galeria.legnica.eu oraz w jego mediach społecznościowych, w drukowanych katalogach i innych wydawnictwach związanych z Legnickim Festiwalem SREBRO i Galerią Sztuki w Legnicy, umieszczenie na wystawie przy pracy/-ach danego uczestnika oraz przesyłanie do mediów i innych powiązanych podmiotów w materiałach informacyjnych i reklamowych dot. Konkursu i Festiwalu.
  3. Celem przetwarzania danych uczestników jest: a) przeprowadzenie Konkursu (podstawa prawna przetwarzania: art. 6 ust. 1 pkt. f RODO); b) realizacja obowiązków wynikających z przepisów prawa, w szczególności przepisów podatkowych w przypadku laureatów Konkursu (podstawa prawna przetwarzania: art. 6 ust. 1 pkt. c RODO); c) ewentualne dochodzenie roszczeń lub obrona przed zgłoszonymi roszczeniami, w szczególności dotyczącymi naruszeń prawa autorskiego i ochrony wizerunku (podstawa prawna przetwarzania: art. 6 ust. 1 pkt f RODO).
  4. Dane osobowe uczestników będą udostępnione dostawcom usług, świadczącym je na rzecz Organizatora (np. operator pocztowy) oraz członkom Jury i Współorganizatorom. Dane osobowe uczestników nie będą profilowane.

 

 

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial